Palivo budoucnosti bude alkohol

30. července 2009 v 20:00 | Informatika |  Moderní technologie
Na americkém automobilovém trhu začínají tradiční mohutná auta s dvanáctiválcovými motory ustupovat úsporným ekoautům. Tlak nejen na úsporu paliva, ale i na šetrnost agregátů vozidel vůči životnímu prostředí je však celosvětový.

Koncerny do "zelených" aut v posledních letech investují miliardy.
Česká republika však zatím není právě nejlepším reprezentantem ekologického hnutí v automobilismu - průměrné stáří aut registrovaných v Česku se pohybuje kolem 14 let. A přitom každý nákup nového auta je vlastně ekologickým krokem, protože směrnice u těchto aut tvrdě omezují limity pro vypouštění škodlivin.
Přesto se už i v Česku rozmáhá ekologický přístup. Autobusové flotily velkých měst spalují podstatně méně škodlivý stlačený zemní plyn, označovaný CNG. Na ten jezdí i fiaty v první české ekologické půjčovny aut, kterou provozuje společnost Pražská plynárenská.
Při navrhování ekologických aut se výrobci zaměřují nejčastěji na možnosti co nejnižší spotřeby paliva. Je to především otázka konstrukce motorů a jejich elektronicky řízeného chodu. počítač sleduje praktický každý zážeh či vznět zvlášť, uzpůsobuje ho požadavkům řidiče a stará se i o správná shoření směsi a odvod spalin tak, aby z výfuku šlo co nejméně škodlivin.
V technickém zdokonalování úspornosti vedou Němci. Například Volkswagen neustále rozšiřuje svoji nabídku úsporných modelů BlueMotion, takže už je možné pořídit auto s výrazně sníženou spotřebou v řadách Polo, Golf, Golf Plus, Golf Variant, Jetta, Passat, Passat Variant a nově i Touran a Caddy.
BMW přichází s vodíkovým pohonem, který zabudovává do modelu řady 7, Porsche nabízí u vybraných vozů hybridní kombinace spalovacího motoru a elektromotoru.
Opel své vozy odlehčuje a snaží se o co nejmenší spotřebu. Úsporné automobily prodává pod označením EkoFLEX.
Mercedes-Bens představil na detroitském autosalonu ekologicky modulární koncept BlueZERO, který je prý prakticky připraven do sériové výroby.
Jeho tři varianty nabídnou ve stejné karoserii různé pohony: BlueZero může jezdit na vodík, elektřinu, nebo jej bude pohánět hybridní ústrojí, kde elektromotor funguje jako generátor.
Žádný pokrok není ovšem bez potíží. A tak ačkoli nemine rok, kdy by z některého kouta světa nepřišla zpráva o autech poháněných třeba vodou, alkoholem získaným z kukuřic nebo slunečním světlem, stále se jezdí na benzin a naftu. Nové technologie mají totiž zatím příliš vad na to, aby se nějak masově rozšířily.
Tak například vozy spaluji vodík se potýkají se sklonem vodíku snadno vybuchovat, elektromobily mají malý dojezd a nejsou ve městech skoro vůbec slyšet, takže jsou nebezpečné pro chodce, a vozy, které jezdí "na vodu" jsou pro výrobu příliš drahé.
Velmi prakticky k ekologii aut přistoupil Ford: nejprve v běžné praxi předvedl model Focus, který je poháněný čistým alkoholem, a poté začal nabízet automobily spalující směs ethanolu a benzínu.
Jedním ze spokojených majitelů flotily "alkoholových" vozů jsou například dobrovické Cukrovary a lihovary TTD, jejichž mluvčí Jakub Hradiský říká: "Zatím jezdíme se sedmi vozy poháněnými palivem E85 a jsme s jejich provozem maximálně spokojeni."
Směs ethanolu (85 procent) a běžného benzínu Natural 95 (15 procent) je podle všeho ekologickým palivem nejbližším budoucnosti. Syntetický líh se totiž vyrábí z běžně pěstovaných plodin, které navíc pohlcují škodlivý oxid uhličitý.
"Konečná bilance emisi CO2 zahrnují výrobu paliva a poté provoz auta vychází na úsporu až sedmdesát procent oproti automobilům s klasickým pohonem," konstatuje Jakub Hradiský.
Tento druh ekologického paliva se úspěšně ujal například ve Švédsku, kde ho vláda dokonce zvýhodňuje daňovými úlevami hned při nákupu nového vozu. Švédsko proto už dnes brázdí desetitisíce především Fordů na E85.
Palivo E85 bude v Česku navíc od poloviny letošního roku osvobozené od spotřební daně stejně jako ostatní čistá biopaliva a jejich vysoko objemové směsi.
Při současných cenách je k dostání za podobnou cenu jako běžný benzin či nafta. Až se ceny ropy opět výrazněji zvednou, což světový trh všeobecně očekává, bude benzin o poznání dražší než E85.


(1/2009)
 

17 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře jsou uzavřeny.


Aktuální články

Reklama